Gevonden worden: door de bomen het bos niet meer zien

Vaak wordt de wens geuit: ik wil bovenaan in de Google resultaten staan!

Dat is een wens die vervuld kan worden als je een eindeloos bedrag hebt dat je aan Search Engine Advertising (SEA) wilt uitgeven (lees Google AdWords campagnes).

Dan kom je bovenaan, je koopt die positie. Voor markten waar online concurrentie groot is, kan dat een goed idee zijn – denk aan bol.com, wehkamp.nl etc. Grote online warenhuizen die een fors budget hebben en op allerlei zoektermen bovenaan willen staan. Ze kopen die posities – het aantal mensen dat op de link klikt en uiteindelijk zelfs geld besteed bij hun online winkel rechtvaardigt kennelijk deze investeringen.

Als je niet veel geld hebt, of niet in een heel heftig concurrerende markt zit, kun je ook door slimme trucs hoog in Google resultaten eindigen. Dit noemen we search engine optimisation (SEO). Feitelijk richt je de content en structuur van je website dusdanig in dat deze precies goed ‘inlopen’ in de Google algoritmes. Hoe je dat doet, dat inrichten, daarover later meer.

Daarnaast kun je buiten je eigen website nog een aantal dingen doen die in dit ‘spel’ meewerken: via externe kanalen het publiek naar je website sturen. Externe kanalen kunnen je eigen social media zijn of je nieuwsbrief, maar ook via websites of kanalen van anderen.

Wat je altijd moet doen, is je bedrijf of organisatie aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Die vermelding komt dan sowieso in zoekresultaten naar voren, en geeft het publiek direct praktische informatie over je bedrijf.

^