Longtail zoektermen

Google kondigde in 2019 aan een update van het zoekalgoritme in te voeren. Dat is voor de engelstalige websites nu gebeurd, in 2020 zal ook voor Nederlandse websites het ‘nieuwe’ algoritme gelden. Wat daarbij belangrijk is – onder meer – is dat je de content van je website vult met in het achterhoofd de zogenaamde ‘longtail’ zoektermen.

Vroeger (vroeger!) was het zaak je website en afbeeldingen op je website te voorzien van zoekwoorden en tags: woorden waarvan je verwachtte dat mogelijke bezoekers van je website deze zouden intikken in de Google zoekbalk. Vaak werden er dan vooral heel veel woorden gebruikt – dit leidde tot een hoog bounce-percentage. Het bounce-percentage is het percentage bezoekers dat na het klikken op een zoekmachineresultaat naar een website gaat, vervolgens ziet dat het helemaal niet is wat men verwachtte en aldus weer vertrekt. Deze bezoekers hebben dan slechts één pagina geladen van een website, binnen 0 seconden zijn ze weer weg. Dit heet een bounce. Je wit dit bounce percentage zo laag mogelijk hebben, te meer Google een zo laag mogelijk bounce percentage ‘beloont’ door je website hoger in de zoekresultaten te laten zien.

Google is nu een stuk slimmer geworden en gebruikt niet de losse zoekwoorden die zijn opgegeven, maar gaat uit van de hele context van de website. Er is een vertaalslag gemaakt naar de longtail zoektermen: zoektermen bestaande uit vier of meer woorden. Dus bijvoorbeeld: “meubelzaak bij mij in de buurt”, “universiteiten Nederland met rechtenstudie”, “oosterse garnalenschotel niet te pittig”, etc.

Shorttail is dus 1 woord, longtail is eigenlijk al een hele ‘zoek-zin’. Je moet dus als het ware in de huid van je bezoekers kruipen om te bedenken wat hun zoekvraag is waarop jouw content het antwoord vormt. Als je dat goed doet, heb je je content een stapje verder geoptimaliseerd.

^