Mens + data = persoonsgegevens

controle van persoonsgegevens

Al sinds 2010 regel ik de administratie van mijn ouders. Zij waren daar destijds te oud voor geworden. Inmiddels zijn ze beiden overleden. Maar ze leven voort in de vorm van persoonsgegevens in allerlei databestanden.

En data zijn heerlijk – je kunt er van allerlei analyses op doen en zo je strategie fine-tunen.
Of je kunt persoonsdata gebruiken als input voor grappige algoritmen die ervoor zorgen dat processen geautomatiseerd worden. Zodat je kosten kunt besparen. Zodat je met minder mensen toe kan. Maar nog evenveel of liever meer omzet behaalt.
Automatisering van de betalingen zijn heel bruikbaar omdat je zo de zekerheid hebt dat je op tijd betalingen binnen krijgt.
Het zijn maar wat voorbeelden van het gebruik van klantdata.

Maar wat is het toch belangrijk dat die data door mensen worden gecontroleerd! Mijn ouders zijn er respectievelijk 2,5 en een half jaar niet meer, maar ik heb nog zo vaak aanbiedingen, rekeningen, incasso’s en vreemde brieven ontvangen omdat er ergens nog wel gegevens van ze zijn. Niemand weet kennelijk meer dat het om mensen gaat.

Een mooi voorbeeld is de maandelijkse factuur voor het extra zorgpakket van het verpleeghuis waar mijn moeder woonde. Zij heeft kennelijk nog 5 maanden gebruik van dit pakket gemaakt nadat wij haar gecremeerd hadden. ‘Bewegen op muziek’ of de ‘wekelijkse wandeling’ – ik weet niet waar zij stiekem nog meer aan meedeed.

En recent werd mijn vader uitgenodigd mee te doen aan een klanttevredenheidonderzoek van de verzekeraar waar hij een aansprakelijkheidsverzekering had lopen. Zij hopen dat hij na al die jaren van klant zijn de club zal aanraden bij familie en kennissen. Want zo’n lange tijd klant wijst toch op grote tevredenheid. En dus op een hoge NPS. En daarmee kun je weer knallen in je campagnes!

Hoe het kan: bij beide voorbeelden is de administratie niet op orde. Ook al is het overlijden bekend, ergens onderweg van de administratieve melding van het overlijden tot het verwerken in databestanden gaat het mis. Het lijkt dan maar een 1 of een 0, maar in the end gaat het over mensen. En mensen kunnen je klanten zijn, mensen zijn misschien wel je doelgroep. Zij verdienen het als mensen gerespecteerd te worden, ook al zijn ze geregistreerd als enen en nullen.

^