Liever Live!

Alles is digitaal – elke scheet bestaat tegenwoordig uit enen en nullen. Dus waarom nog praten als je ook kunt appen, e-mailen, instagrammen, messengeren, snapchatten, etc.? Digitaal communiceren in plaats van praten…

Voor de start-up WaterNova zochten we contact met media-exploitanten om een najaarscampagne in te zetten. In het najaar worden de boten, caravans en campers weer ‘winterklaar’ gemaakt. Het mobiele zomerhuis te land of te water wordt grondig gereinigd, enkele zaken worden gerepareerd. Daarna alles de stalling in en wachten tot het voorjaar.
Het einde van de zomer leek ons een goed moment de doelgroep te laten weten dat zij de watertank kunnen reinigen met onze nieuwe middelen. Omdat niemand ons nog kent, willen we breed inzetten. En om enig idee te hebben van de mogelijkheden en de kosten die daaraan verbonden zijn, namen we contact op met, onder meer, de ANWB. Die staat tenslotte voor rijdend, reizend en varend Nederland. Het was zoeken op de website van de ANWB: waar staan de advertentie mogelijkheden? De tarieven? Het bereik? Na enig puzzelen en googlen blijkt dat we naar ANWBmedia.nl moeten.
De ANWB kent twee inkomstenstromen: leden en adverteerders/commerciële partners. De leden sterven uit. Anno nu is een vereniging zoals de ANWB niet meer zo relevant en logisch als 40 jaar geleden. Om de grote organisatie die de ANWB is in stand te houden, worden andere inkomstenbronnen steeds belangrijker: de adverteerders en commerciële partners. En WaterNova is zo’n adverteerder! Wij gaan er vanuit dat we zeer welkom worden geheten, we hebben tenslotte wat geld te besteden en bovendien hebben we vrolijke groeiprognoses – dus dat kan nog wat worden in de toekomst!
Maar niets is minder waar. Het eerste contact – per e-mail – met een senior account director – gaat vlot. We doen geen specifiek datum voorstel, maar geven wel aan dat de afspraak op dinsdag zal moeten plaatsvinden, op dinsdagen hebben we tijd. Er volgt een voorstel voor een donderdag. Per e-mail laten we weten dat dit niet gaat lukken, want een donderdag is geen dinsdag (Hoe moeilijk kan het zijn, vragen wij ons af). Vervolgens blijft het stil. Als de bewuste donderdag nadert, besluiten we te bellen om een betere dag (dinsdag) en tijdstip af te spreken. We spreken de voicemail in. We sturen ook nog maar een e-mail. Het blijft stil.
Een dag later bellen we nog een keer, dit keer lukt het, er is contact. Maar de senior account director neemt de telefoon op en gaat de lift in op haar kantoor… het gesprek wordt binnen 30 seconden verbroken. De lift – hoe lang doet die erover. We bellen na één minuut terug. Voice mail. We bellen na 15 minuten terug. Voicemail. In onze mailbox treffen we een e-mail aan. “De verbinding werd verbroken, want ik stond in de lift. Kunnen jullie op ….” En er volgt weer een datum , weer geen dinsdag. Weer reageren we per e-mail, maar het enthousiasme begint te tanen. We doen nog een poging een offerte te ontvangen van de binnendienst, maar komen uiteindelijk toch weer uit bij de director die niet live durft te praten. En nu houden we het voor gezien.

Alles kan tegenwoordig digitaal, maar een live gesprek kan echt wat betekenen. Bijvoorbeeld een leuke deal!
Wil je praten? Kopje koffie erbij? Of onder het genot van een zelfgemaakte, frisse salade bij mij komen lunchen en praten over … bijvoorbeeld de menselijke factor? Mijn mobiele nummer is: 06 20 65 28 24.

^